Z ogromną radością rozpoczynamy nowy cykl na naszym kanale YouTube: ROZMOWY Z EKSPERTEM. Temat ochrony danych osobowych naszych klientów w Gabinetach, Salonach i SPA. RODO zacznie obowiązywać już za kilka dni. Czy jesteśmy na to gotowi? Właśnie dlatego do naszych rozważań zaprosiliśmy eksperta. Naszym gościem jest pan Grzegorz Maciaszek Dyrektor Zarządzający firmy MedLegalis zajmującej się opieką prawną zawodów medycznych, w tym opieką prawną branży kosmetycznej. Posiada wieloletnie doświadczenie w rozwiązywaniu trudnych spraw salonów kosmetycznych jak również oferuje jedne z najlepszych na polskim rynku ubezpieczenia OC dedykowane branży kosmetycznej. Ubezpieczenia OC zawierające szczegółowe listy zabiegowe: kosmetyczne, podologiczne oraz medycyny estetycznej. Czym jest zatem RODO? (Każdy już chyba wie, ale dla porządku) RODO to nowe, unijne prawo dotyczące ochrony danych osobowych. Czy to prawo nas obowiązuje? Czy salony, gabinety kosmetyczne i SPA też dotyczą zmiany wprowadzane 25 maja 2018 roku? W większości przypadków, jeśli nie w 100% odpowiedź na to pytanie brzmi: TAK. Jeśli podczas swojej pracy zbierasz kontakty swoich klientów – nazwiska, telefony, czasem maile to TAK. Nie ma znaczenia czy kontakty zapisujesz w zeszycie, kalendarzu, czy masz je w komputerze. Jeśli przed rozpoczęciem zabiegu Klient wypełnia kartę klienta, zaznaczając dodatkowe informacje o stanie swojego zdrowia, skóry, przyjmowanych leków – to takie informacje o osobie podlegają szczególnej ochronie (są to tzw. dane wrażliwe). O co chodzi w RODO? W zawiązku z RODO mamy zadbać, aby nikt nieupoważniony nie miał dostępu do danych osobowych naszych Klientów. Gdy mamy uporządkowaną kartotekę, zaczyna się przetwarzanie. Każdy taki zbiór trzeba zabezpieczyć. Przede wszystkim – cokolwiek robimy, musimy troszczyć się o to, żeby dane nie wpadły w niepowołane ręce. O tym jest to prawo – o szanowaniu danych osób (również pracowników). Co to oznacza dla nas? Dla osób pracujących w branży kosmetycznej? Tylko niezbędne dane! RODO zwraca szczególną uwagę na to, abyśmy zbierali jedynie niezbędne dane do wykonania usługi. Świadomie formułujmy pytania, aby nie pobierać zbyt dużo informacji. W tym przypadku obowiązuje zasada im mniej, tym lepiej! Im mniej mamy danych tym mniejszą mamy odpowiedzialność. Im mniej czynności wykonujemy z powierzonymi nam przez Klientów danymi tym mniej mamy obowiązków. Jeśli prowadzimy korespondencję marketingową np. SMS-em lub emailem informujemy klientów o promocjach, wysyłamy newsletter, to na takie działanie potrzebujemy mieć zgodę Klienta. Wszelkie pisemne zgody mają być napisane językiem zrozumiałym, powinny być konkretne i celowe. Nie możemy już podawać setek paragrafów. Zgody mają być formułowane w sposób zrozumiały. Dotyczy to na przykład sklepów internetowych, zapisów na newsletter. Co więcej, potrzebujemy wiedzieć, jak długo będziemy przechowywać dane klientów. Czy po zabiegu od razu usuniemy wszystkie dane? Czy przechowamy je? Jak długo potrzebujemy przechować naszą dokumentację zabiegową na ewentualność roszczeń ze strony klienta? Jaki jest maksymalny czas wystąpienia powikłań po wykonaniu określonego zabiegu kosmetycznego? Zgodnie z prawem dokumentacja medyczna jest przechowywana przez lekarzy przez 10 lat po wykonaniu zabiegów. W przypadku zabiegów kosmetycznych nie ma szczegółowych regulacji. Jeśli po obejrzeniu materiału pojawią się pytania, bardzo prosimy o umieszczanie ich w komentarzu do tego filmu.
Spotkania z ekspertem Lycon — Rodo
06 cze